Håndtering av klientmidler når man ikke lenger får kontakt med klienten

feb 26, 2018

Deponering av klientmidler i Norges Bank for å frigjøre seg fra klientansvar

Jussystemer as har registrert at flere av våre kunder/brukere av Advocate Desktop opplever at de har klientmidler stående på klientkonto samtidig som de etter mange forsøk ikke klarer å oppnå kontakt med klienten (for eksempel klienter som er tvangsutsendt).

Konsekvensen blir at advokaten år etter år må gjøre rede for klientmidler og klientansvar så å si «i all evighet» uten å kunne avslutte klientmidler/ansvarsforhold.

Jussystemer v/advokat Sigurd Sømme har i samtale med Kristin Teigan i Tilsynsrådet for advokatvirksomhet den 01.02.2017 fått bekreftet at ordningen med mulighet for å deponere i Norges Bank fremdeles er tilgjengelig, forutsatt at vilkårene i lov om deponering i gjeldshøve av 17.02.1939 nr. 2 er oppfylt.

Kristin Teigan forklarte at advokaten må sende en begjæring/anmodning om å åpne en deponeringskonto i Norges Bank hvor det redegjøres for hvorfor advokaten ønsker å åpne denne og hva man har foretatt seg for å oppnå kontakt med klienten. Grunnen må tilfredsstille kravene i loven.

Begjæringen sendes til Norges Bank: post@norges-bank.no

Kontaktperson i Norges Bank er Mona Sørensen.